Projektet arbetades fram med en pedagog från Getingeskolan i Halmstad kommun och med konstnären Henrik Stenberg.
Med hjälp av olika konstnärliga uttryck ville eleverna och pedagogerna utveckla sina möjligheter att ta in kunskap samt redovisa sina kunskaper i historia, men även kring samtida reflektioner om sig själva som människor. Deras önskan var att jobba med måleri.
Projektet utvecklades till att passa åk 6 och bestod av tre delar. Alla elever fick gå en stadsvandring i Halmstad och ta del av stadens historia, med en pedagog från Hallands Konstmuseum. Under promenaden fick de göra ett quiz, kompletterande fördjupningsuppgifter och även ett besök på rådhuset för att se stadsmodellen som står där.
Alla elever fick även ta del av en måleriworkshop på Hallands Konstmuseum där man utifrån konsthistoriska porträtt och självporträtt målade selfies med handledning och inspiration av Henrik Stenberg. För att möjliggöra ett kvalitativt arbete valde vi att ha ett långt pass på 2,5 timme.
Den avslutande delen i projektet var på skolan där man med Henrik Stenberg byggde stadsmodeller – med olika teman, under två olika pass, där även en redovisande del ingick. Eleverna fick alltså träffa konstnären under 3 olika tillfällen och möta två olika uttryckssätt men där båda hade den gemensamma nämnaren människan och samhället.